Jawbone UP 2 activity tracker – Gadget review

Jawbone UP2 activity tracker - Karlijnskitchen.com

Update augustus 2017de eerste paar maanden na mijn aankoop was ik super tevreden met mijn UP. Ik vond ook de functionaliteiten heel goed. Helaas ging het bandje van mijn UP2 binnen 8 maanden 2x kapot. De eerste keer kreeg ik heel netjes direct een nieuwe UP toegestuurd. De tweede keer hoorde ik driekwart jaar lang niets van Jawbone. Online las ik dat het bedrijf in financiële problemen zat en dat ze daarom niet meer reageerden op klanten. Deze maand kreeg ik eindelijk bericht van ze. Mijn UP2 viel nog onder de garantie toen hij kapot ging, bijna een jaar geleden, maar ze hebben het bandje niet meer op voorraad. Gelukkig krijg ik alsnog mijn aankoopbedrag terug. Ik ben blij dat ik uiteindelijk toch nog een reactie heb gekregen van Jawbone, maar ik zou je niet meer aanraden om een activity tracker van dit merk te kopen. Ten eerste omdat ik de kwaliteit tegen vond vallen, maar ook omdat je er niet zeker van kunt zijn dat je een reactie krijgt van hun klantenservice als er iets met je tracker gebeurd.

Vandaag wil ik jullie vertellen over mijn nieuwste gadget: de Jawbone UP2! Ik ben gek op dit soort gadgets en ik kende de Jawbone UP2 al een tijdje, maar ik was steeds aan het twijfelen of ik hem zou kopen. Activity trackers zijn niet goedkoop (deze kost 128,95 euro) en ik wist niet zeker of ze het grote bedrag wel waard zouden zijn. Voor zo’n prijs vind ik het ook niet iets om even  impulsief te kopen.

Vorig jaar met mijn verjaardag wilde ik de UP eigenlijk al hebben, maar omdat ik kort daarvoor besloot om met Personal Body Plan te beginnen (wat ook een grote uitgave was) besloot ik toch om het bandje niet te kopen. Nu, een jaar later wilde ik de UP nog steeds heel graag hebben en toen heb ik hem toch voor mijn verjaardag gevraagd. Als je iets al zo lang wil hebben, is het geen impuls aankoop meer toch? ;) Ik draag de UP nu ongeveer een maand en ik ben er super enthousiast over! Daarom leek het me leuk om het bandje te reviewen en je te vertellen hoe ik de Jawbone UP2 gebruik.

Slaap tracken en stappen tellen met de UP2

De UP is een activity tracker. Een bandje dat je om je pols draagt dat meet hoeveel stappen je zet en hoe je slaapt. Ik ben zelf een enorme cijfertjes geek, dus ik vind het geweldig dat ik al deze informatie kan zien. Ik heb mijn slaap ingesteld op minstens 7 uur per nacht en mijn stappen op 10.000 per dag. Op de app die bij de UP hoort, kun je precies zien hoeveel uur je hebt geslapen en ook hoeveel uur je diep hebt geslapen en hoeveel uur licht. Voor mij is dit af en toe best een eye opener. Ik had de afgelopen week een paar nachten waarin ik niet goed geslapen had en dan is het best interessant om te zien dat ik eigenlijk maar 5 uur had geslapen, terwijl ik wel van 11 tot half 7 in bed lag (zie maandag hieronder).

Op één dag na elke dag mijn slaapdoel gehaald deze week!

Ook heeft de UP een hele fijne wekfunctie. Je kunt het smart alarm instellen met een timeframe van 10-30 minuten. Bij mij staat hij op 10 minuten en mijn UP maakt me dan vanaf 10 minuten voor mijn wektijd wakker op het moment dat ik het lichtste slaap.  Ik vind dit heel fijn, vaak ben ik op het moment dat mijn bandje begint te trillen zo licht aan het slapen dat ik eigenlijk al half wakker ben en dan voelt het een stuk minder erg als je wekker gaat.

Het stappendoel is ook echt iets wat me motiveert. Op dagen dat ik werk, zit ik bijna de hele dag achter mijn computer en is het lastig om de 10.000 stappen te halen, maar ik merk dat ik nu net een stapje extra zet (letterlijk haha) om toch dichter bij mij doel te komen. Zo ga ik op het station niet meer met de roltrap, maar met de trap, loop ik expres een blokje om als ik van het station naar mijn werk loop of maak ik net even een extra rondje in de pauze om wat extra stappen te zetten. Het voelt toch een beetje als falen als ik die 10.000 stappen niet haal, dus daarom doe ik net wat meer mijn best om te bewegen.

Dit is je dagoverzicht in de UP app.

Wat ik ook super fijn vind aan de UP is dat je een inactiviteitsmelding in kunt stellen. Ik heb hem ingesteld op een uur en elke keer als ik langer dan een uur stilzit begint mijn UP te trillen. Het verraste me hoe snel de tijd gaat en hoe snel ik een uur stil zit. Op mijn werk zit ik bijna de hele dag achter de computer, dus dan gebeurt het regelmatig. Dit zorgt ervoor dat ik dan even koffie ga pakken, naar de wc loop of gewoon even een rondje maak door het kantoor. Om even in beweging te zijn.

De Jawbone UP2 & MyFitnessPal

Tenslotte heb ik de UP app ook verbonden met mijn MyFitnessPal en mijn Runkeeper app. Als ik hardloop synchroniseert hij mijn activiteit automatisch met mijn stappen en calorieverbruik in de UP. Als ik andere activiteiten doe zoals fietsen of krachttraining in de sportschool geef ik die activiteiten handmatig in, in mijn UP app. Ik hield altijd al mijn calorieën bij in MyFitnessPal en die worden nu ook gesynchroniseerd mijn UP.

Ik denk dat ik dat het allerfijnste vind aan het bandje. Ik heb nu een beter beeld van het aantal calorieën dat ik op een dag binnenkrijg én het aantal calorieën dat ik verbrand. Je kunt dat natuurlijk ook uitrekenen met een formule, maar dat is een stuk minder accuraat. Nu weet ik bijvoorbeeld dat ik, als ik rond de 8000-10.000 stappen loop, op een dag zo’n 2000 calorieën verbrand. Maar op mindere dagen zit ik rond de 1800. Als ik op gewicht wil blijven moet ik dus niet meer dan die 1800 calorieën eten. Wil ik afvallen, dan kan ik beter rond de 1400-1600 calorieën gaan zitten. Die kennis vind ik heel fijn om te hebben, want nu kan ik mijn eetpatroon nog beter afstemmen op mijn activiteit.

Dit is de synchronisatie met MyFitnessPal. De genuttigde calorieën haalt de app uit MFP. De geschatte verbranding berekent je UP bandje op basis van je beweging en dit past hij de hele dag aan, aan de hand van je activiteit.

Tenslotte moet ik nog wel even zeggen dat ik gekozen heb voor de Jawbone UP2 rope in plaats van de gewone UP2. Ik had namelijk wat reviews gelezen waarin stond dat het gewone bandje makkelijk los liet en mensen al een paar keer bijna hun bandje kwijtgeraakt waren. Daarom heb ik voor de zekerheid toch maar gekozen voor het bandje met de rope sluiting, want ik wil niet het risico lopen dat ik hem kwijt raak. Met dit bandje heb ik nog helemaal geen problemen gehad. Hij blijft perfect zitten.

Update: inmiddels heb ik de Jawbone UP2 met het gewone bandje, om dat de andere na vier maanden kapot was gegaan. Gelukkig kreeg ik direct een nieuwe van Jawbone. Dit bandje vind ik eigenlijk nog wat fijner dan het rope bandje. Er zit nu een extra bescherming op en hierdoor valt hij niet van je pols af.

Ja, ik ben super enthousiast over dit bandje, zoals je kunt lezen in mijn lange verhaal! Als je net zo gek bent op informatie als ik en je je beweging en eetpatroon beter bij wilt kunnen houden, zou ik hem zeker aanraden. Als je hier kriegel van wordt en denkt dat je door zult slaan in het focussen op je eetpatroon en beweging (die opmerking kreeg ik een paar keer toen ik mensen erover vertelde) dan kun je beter geen activity tracker kopen ;)

De Jawbone UP2 rope is onder andere hier te koop* voor 128,95 euro. De Jawbone UP2 met het gewone bandje vind je hier* voor 84,15 euro.

Wat denk jij van de Jawbone UP2? Gebruik jij ook een activity trackeren zo ja, ben je daar tevreden over?

*Dit is een affiliatelink. Lees mijn disclaimer voor meer informatie

2 thoughts on “Jawbone UP 2 activity tracker – Gadget review

1. Doet jouw Jawbone het nog steeds? Bij mij ging het bandje binnen een jaar kapot. Noch de verkoper, noch Jawbone repareren of sturen een nieuwe en dat terwijl er gewoon een jaar fabrieksgarantie op zit. Slechte service: voor mij geen Jawbone meer!

1. Nee :( Ik was nog van plan om deze blog te gaan updaten. Mijn tweede bandje is bijna een jaar geleden kapot gegaan. Ook meerdere keren de klantservice te pakken proberen te krijgen maar heel lang reageerde er niemand (ze zaten / zitten in financiele problemen). Maar ik kreeg toevallig vandaag een email dat mijn garantie inderdaad nog geldig was en dat ik mijn geld terugkrijg! Dus als ik jou was zou ik nog een keer proberen om contact op te nemen met de klantenservice, want ze zijn nu dus wel vergoedingen aan het geven. Maar inderdaad, ook voor mij geen Jawbone meer.