Review: Fitbit charge 2

fitbit charge 2 review - karlijnskitchen.com

Anderhalf jaar geleden deelde ik een review met jullie over mijn UP2, een activity tracker. Ik was in het begin heel blij met mijn UP, helaas ging hij twee keer kapot en kwam het bedrijf achter UP in de problemen waardoor ik de laatste keer nooit een nieuw exemplaar heb gekregen. Omdat ik het dragen van een activity tracker wel heel fijn vond, heb ik besloten om een andere te kopen en dat werd de Fitbit Charge 2!

Ik deel vandaag mijn ervaringen met de Fitbit Charge 2*. Naast dat de juiste dingen eten kan helpen bij het verminderen van PDS klachten, is beweging hier ook goed voor. Ik merk zelf dat ik minder last heb van mijn darmen als ik veel loop op een dag. Ik zie hierbij echt verschil met wanneer ik een dag vooral stil zit en daarom werkt een activity tracker voor mij heel goed. Voor mij is het een goede reminder en motivatie om te blijven bewegen!

Wat is de Fitbit Charge 2?

De Fitbit Charge 2 is een activity tracker waarmee je je beweging en slaap kunt meten en daarnaast nog een heleboel andere inzichten krijgt over wat je op een dag doet. De Fitbit Charge 2 meet je hartslag waardoor je een nauwkeuriger beeld krijgt over de calorieën die je op een dag verbrand. Op het bandje zelf kun je al een heleboel informatie zien, maar in de app nog veel meer.

Het bandje zelf laat het volgende zien: hoeveel stappen je op een dag gezet hebt, wat je hartslag is, hoeveel kilometer je hebt gelopen, hoeveel calorieën je hebt verbrand, hoeveel trappen je hebt gelopen, hoeveel minuten je actief bent geweest en of je minstens 250 stappen per uur hebt gezet.

Dat laatste is een leuk doel dat er voor zorgt dat je blijft bewegen. Als je je notificaties aanzet, begint je bandje elk uur om 10 minuten voor het hele uur te trillen als je niet minstens 250 stappen hebt gezet dat uur. Dit motiveert mij op mijn werk om even op te staan en mijn benen te strekken. Want ongemerkt zit je heel snel een uur stil.

Ook heeft de Fitbit Charge 2 een paar smartwatch functies: je bandje gaat trillen als je gebeld wordt en in de buurt bent van je telefoon en je krijgt een notificatie bij een smsje of een agendamelding. Bij Whatsappjes doet hij dit niet, maar dat vind ik stiekem alleen maar fijn. Het zou mij veel te veel afleiden als mijn bandje bij elk appje begint te trillen.

Wat ik ook super leuk vind, is dat je het bandje van de Fitbit kunt wisselen. Een van de nadelen aan de meeste activity trackers vond ik altijd dat ze er niet zo stijlvol uitzien. Ik heb nu een saai zwart bandje dat perfect is voor bij het sporten, maar niet echt mooi staat bij een nette outfit. Gelukkig heeft Fitbit bandjes in alle kleuren van de regenboog en ook bandjes die eruit zien als horlogebandjes. Dit gouden bandje staat bijvoorbeeld nog op mijn verlanglijstje.

De Fitbit app

Naast de inzichten op het bandje zelf is er nog héél véél meer informatie te vinden in de app. In het dashboard van de app zie je al je algemene statistieken. Als je verder klikt, kun je over elk onderdeel meer informatie vinden.

Bewegen

De app laat zien hoeveel stappen je die dag gezet hebt en als je doorklikt kun je precies zien op welke moment in de dag je het actiefst was. Ook kun je hier een bewegingsdoel instellen. Mijn doel staat op 6 keer per week en dat betekent dat ik 6 keer per week actief moet bewegen. Er zijn drie activiteiten die de Fitbit na 15 minuten automatisch herkent en registreert als een activiteit: fietsen, wandelen en rennen. Daarnaast kun je bandje 6 activiteiten instellen die je met een druk op de knop aan kunt zetten, zodat Fitbit een activiteit gaat registreren. Ik heb bijvoorbeeld krachttraining, rennen op een hardloopband en crosstrainer ingesteld. De Fitbit heeft ook connected GPS. Dat betekent dat je via GPS je locatie kunt bij houden en de exacte afstand kunt meten als je telefoon in de buurt is. Het bandje zelf heeft dus geen GPS functie.

fitbit charge 2 review - karlijnskitchen.com fitbit charge 2 review - karlijnskitchen.com

Slaap

Het bandje heeft ook een automatische functie die je slaap bijhoudt. Dit vind ik misschien nog wel een van de interessantste functies. Per dag kun je precies zien hoe lang je hebt geslapen, wanneer je wakker bent geweest en wanneer je in REM slaap, diepe slaap of lichte slaap was. Bij mij was het echt een eye-opener hoe weinig ik slaap (ik ben een vreemd persoon die niet zo van slapen houd). Ik dacht dat ik altijd wel minstens 7 uur sliep, maar als je de tijd die ik nodig heb om in slaap te vallen en de tijd die ik tussendoor wakker ben van mijn slaaptijd afhaalt, kom ik bijna nooit aan die 7 uur per nacht, laat staan 8. Ook mijn kwaliteit van slapen kan nog wel beter.

fitbit charge 2 review - karlijnskitchen.com fitbit charge 2 review - karlijnskitchen.com

Hartslag

De hartslag functie vind ik ook geweldig. De UP2 had deze functie niet, dus dit was voor mij helemaal nieuw. De Fitbit geeft hartslag zones aan. Je berekent je maximale hartslag door 220 min je leeftijd te nemen. Op basis daarvan berekent Fitbit jouw zones. De hartslag zones kunnen je helpen om je workouts te optimaliseren. Als je hartslag op minder dan 50% van jouw maximum zit, zit je niet in een specifieke zone. Zit je tussen 50% – 69% dan zit je in de vetverbrandings zone, de zone waarin je relatief meer vet verbrand, maar de totale calorieverbranding nog aan de lage kant is. Van 70%-84% zit je in de cardio zone, hier push je jezelf, maar nog niet te veel. Dit is voor de meeste mensen de zone waarin je wilt zitten als je aan het sporten bent. Als je hartslag hoger is dan 85% van het maximum zit je in de peak zone, dit is een zone waar je maar voor korte tijd in zou moeten zitten. De “high intensity exercise zone”.

Wat ik ook super interessant vind, is dat Fitbit je cardio fitness score berekent. Dit is Fitbit’s berekening van je VO2 Max, een meeting van hoe goed jouw lichaam zuurstof gebruikt als je flink aan het sporten bent. Hoe hoger je VO2 max is, hoe fitter je bent. Ik zit zelf op een average to good score, dus ik zou mijn fitness niveau nog wel wat kunnen verbeteren. Fitbit geeft ook aan hoe je dat kunt doen: door regelmatig te sporten en door high intensity training te doen.

Calorieën

Tenslotte houdt Fitbit ook nog je verbrande calorieën bij. Je verbrande calorieën worden berekend op basis van je BMR (basic metabolic rate), de beweging die je tracker gedurende de dag registreert en alle activiteiten die je handmatig logt. Ik had in het begin het gevoel dat mijn Fitbit mijn stappen en calorieën wat overschatte, maar inmiddels heb ik het gevoel dat het toch wel goed overeenkomt. Je kunt niet voorkomen dat de Fitbit soms stappen meet die je niet maakt, bijvoorbeeld als je heel veel met je arm beweegt. Maar over het algemeen heb ik nu het idee dat mijn cijfers aardig kloppen. Je kunt je Fitbit app ook koppelen met andere apps zoals bijvoorbeeld My Fitness Pal. Als je dit doet, kun je in de app ook zien hoeveel calorieën je binnen hebt gekregen en of je die dag meer of minder hebt gegeten dan je hebt verbrand.

Conclusie

Ik heb mijn Fitbit Charge 2 nu bijna 3 maanden en ik ben er nog steeds super blij mee. Ik ben zelf echt een numbers geek en ik vind het geweldig dat ik al deze informatie kan bijhouden. Ook motiveert de Fitbit me om gedurende de dag meer te bewegen én om over het algemeen meer te sporten. Wat mij betreft is de Fitbit Charge 2 zijn geld helemaal waard! Je koopt de Fitbit Charge 2 voor 149,- bij onder andere bol.com.

Heb jij zelf een activity tracker? Of zou je er een willen hebben?

*Deze blogpost bevat affiliate links. Als je meer wilt weten over wat affiliate links zijn of waarom ik ze gebruik, lees dan mijn disclaimer